Tuesday, October 6, 2009

sifat2 manusia..

salam...sahabt2ku sayang..

Masihku ingat di zaman saya muda2 dulu2..terlampau banyak berdepan dgn pelbagai masalah shgkan tak sempat dan tak ingin memikirkan hati dan kisah2 org lain..tapi..bila Allah meletakkan saya di sudut yg lain dan cara hidup yg lain...menjadikan kita lebih perlu memahami dan memerhatikan tingkah laku manusia sekeliling kita..banyak yg kita dapat iktibar dan pengalaman untuk menjadikan bahan untuk mentarbiyah diri kita yg hina ini...setiap manusia di lahirkan dgn pelbagai perangai semulajadi yg buruk dan baik...tapi pernahkah kita terfikir kenapa Allah memberi kita sume sifat2 buruk itu...sedangkan kita tidak mahu mengamalkannya...yakinlah kawan2ku...itulah cabaran yg paling besar dlm hidup kita sbg seorang hamba untuk menjadi insan bertaqwa...saya dilahirkan dgn sifat panas baran, pedendam dan byk lagi sifat2 syaitan...tapi...bila saya muhasabah diri saya semula...sifat2 jahat itu mula hilang sikit demi sedikit melalui sifat2 orang2 sekeliling kita...apa yg saya yakin..setiap apa yg Allah cipta..begitu byk hikmahnya...

No comments:

Post a Comment